Saturday, February 10, 2007

Hvordan introdusere en ny nyhetskanal

Det aller første som må gjøres er å komme opp med et godt navn. Dette kan være en vanskelig prosess, men det er viktig å få et navn som er lett å huske, sier noe om kanalen og fremfor alt originalt. Hva er da et bedre navn enn ”TV2 Nyhetskanalen”? Dette navnet er nyskapende og tar navnsettingen av norske kanaler til et nytt nivå.

Når man skal starte en ny TV-kanal er det selvfølgelig viktig å fortelle folk om det. For å gjøre dette er det svært lurt å reklamere for det i hver eneste reklamepause, slik at seerne er drittleie kanalen allerede før premieren. Imidlertid holder det ikke å reklamere, man må også lage en god reklame. Hva er vel da mer naturlig enn å bruke konseptet til Rikets Røst? Ved hjelp av dresskledde mennesker og grønn grafikk får seerne sterke assosiasjoner til Otto Jespersen og hans kammerater. Denne genistreken skulle sørge for at de riktige assosiasjonene er på plass: useriøst, morsomt og frekt. Er det ikke slik enhver Nyhetskanal ønsker å fremstille seg selv?

Det er også viktig å finne et godt tidspunkt å starte sendingene, og da er vel kl 12.00 midt på dagen et godt tidspunkt. Riktignok er det kun pensjonister og arbeidsledige som er hjemme på den tiden, men alle som er på jobb vil selvfølgelig starte lunsjen 5 min for tidlig og løpe for å finne seg ett TV-apparat.

Etter en time på moderkanalen TV2, ble kanalen overlatt til seg selv og kunne fritt utfolde seg foran alle de 5 seerne som pga en feil på dekoderen fikk inn sendingene.
Heldigvis for oss andre var ikke den ene timen det eneste vi skulle få se, Nyhetskanalen tok over alle nyhetssendingene til TV2, noe de gjorde med stor suksess. De tidligere enkle nyhetene på TV2 ble erstattet med TV2 Nyhetskanalens grafikktunge produksjon. En SVÆR grønn firkant med navnet TV2 Nyhetskanalen til venstre på skjermen var en vannvittig ide, og utrolig bra for merkevarebyggingen til den nye kanalen.
Men enda mer revolusjonerende var teksten som kommer rullende helt nederst på skjermen. Den nye kanalen fikk inn flere nyheter enn det finnes atomer i menneskekroppen, og for å trykke flest mulig inn i sendingen kom de på å la de rulle nederst på skjermen i en rasende fart. For å gjøre opplevelsen best mulig for seerne lot de teksten bli større rett etter at den kom inn på skjermen for så å krympe igjen til liten størrelse. Etter 5 sek med denne teksten sitter den glade tilskuer igjen med en herlig svimmelhet, ja en slags rus, som forteller hvor genialt det er å endre tekststørrelsen.
For å utnytte dagens teknologi til det fulle, er det i tillegg viktig å legge ut en grafikk med overskriften til de sakene nyhetsankerne tar opp. Dette virket sikkert som en god ide, men det blir kanskje en smule vanskelig når denne grafikken dekker tekstingen av personer i innslaget. Tanken med dette er sikkert å få seerne til å lære seg et nytt språk. Når vi ikke får vite hva Mullaen og kineseren sier, så må vi jo lære oss språket.

Nå når kanalen er på luften bør vi sikker ta en titt på sendeskjemaet. Der dukker det opp solide program som repriser av Tabloid og Holmgang, slik at du kan få se alle de gode replikkene enda en gang. Dessuten kan du se den samme nyhetssendingen 10 ganger om dagen. En perfekt måte å pugge nyhetene på: det du ikke får med deg den første gangen kan du repetere helt til det sitter. I tillegg har de gjort et stort poeng ut av det faktum at de er den første norske 24 timers nyhetskanalen, noe som slett ikke er en stor prestasjon. Med 10% egenproduksjon, 50% repriser, og 30% med opptak fra Sky News og seg selv skal de ikke så mye til.

Som den seriøse kanalen TV2 Nyhetskanalen er, har de også en internettside. Der opplyser de om at den skal komme med ”sammenhengende nyhetsoppdatering de neste årene.” I dette ligger det vel at kanalen skal legg opp, for så å gjøre et fryktlig comeback For øvrig er siden preget av denne hovedsaken:
”VIF-juniorene slo Skjetten
VALLHALL (vif.no): Vålerengas juniorer slo tredjedivisjonslaget Skjetten 3-1 i Vallhall lørdag formiddag. Adnan Haidar, Christer Jensen og Dennis Obeng scoret Vålerengas mål.”
Dette er jo akkurat det jeg ville vite. Kampen mellom mine to favorittlag Vålerenga junior og Skjetten.

Hva mer kan en ønske seg av en nyhetskanal? Ingenting. Denne kanalen er akkurat slik vi vil ha den, grønnhet, svimmelhet, repriser og storkamper i fotball døgnet rundt.

1 comment:

Weinberg said...

Jeg ser taktikken har vært vellykket. En markedsandel på 0,2 % er intet mer enn usannsynlig bra.