Saturday, September 29, 2007

Presteklemmen

Jeg har sett litt på Sangstjerner de siste ukene. For de uinvidde er dette et program på TV3 der omtrent 10 norske b- og c-kjendiser kjemper om å bli den beste sangstjernen. Vinneren får gi ut en sang laget av han fra Wig Wam og han fra A1. For øvrig er det kun en av dem som kan synge, men han synger til gjengjeld svært bra. Men tilbake til det jeg egentlig skulle si. Programmet startet med et rikt utvalg av kjendiser, programledere, skiskyttere, dekkselgere, realitystjerner og selvfølgelig en prest fra den norske statskirken. Den godeste Einar Gelius takket naturlig nok ja da han ble spurt om å være med, og han gikk faktisk videre ett par ganger. Imidlertid sang han for dårlig og var for kjedelig på scenen til å komme noe særlig langt, så han røk ut for en tid siden. Da han røk ut fikk han naturlig nok en klem av hver av programlederne, og i slike situasjoner er det mange steder man kan holde den andre. En mulighet er høy oppe på ryggen, midt på ryggen er et annet, og nederst på ryggen et tredje alternativ. Hva tror du presten valgte? Et sted midt på ryggen kanskje? Å nei du det er så feil som det kan få blitt. Han tok et godt tak i Kathrine Sørlands rumpe. Gelius plasserte en hånd på hver av rumpeballene hennes og klemte til. Tanken som slo meg da var: er det slik de kristne klemmer hverandre? Eller er det kun prestene som får lov til å klemme slik? Den katolske kirken forsyner seg jo av alterguttene, så da er det jo rimelig at den protestantiske kirken holder seg til beføling av voksne damer. Greit nok at Paven og Martin Luther skilte lag for noen hundre år siden, men visse likhetstrekk må det jo være.
Nå skal jeg selvfølgelig ikke se bort fra at Gelius faktisk kjenner, og har et forhold til, den tidligere Frøken Norge vinneren. Dette er jo faktisk ganske sannsynlig, en 48 år gammel prest virker jo som en magnet på en forholdsvis pen 27-åring som atpåtil er gift, så spørsmålet er jo heller hvorfor de ikke har vist sin kjærlighet tidligere. Jeg fikk ikke med meg om han klemte den manlige programlederen på samme måte, men det må man jo anta. Alle er jo like i Guds bilde, så det er jo rett og slett diskriminering å ikke ta på menns rumpe når man klemmer menn. En god grunn til å holde seg unna prester.
Uansett, Gelius fikk i alle fall enda en mulighet, og de siste 20 sekundene av programmet hadde han en hånd godt plantet på rumpen hennes. Jaja, noen goder skal man jo få av arbeidsgiveren.

2 comments:

Weinberg said...

Gelius er herlig. Flere prester burde være som ham. Når det gjelder å klå på Sørland forstår jeg fristelsen. Hun er langt unna den vakreste kvinnen jeg har sett, men det finnes grenser for hvor kresen man kan være.

Når det gjelder å faktisk gjøre det må jeg nok si at jeg hadde holdt meg unna.

Om det er slik det foregår på KrF-seminar må du spørre andre om, men det aner meg at dette nok bare er toppen av isfjellet.

Erlend K said...

Dette er det lite av på KrF-seminarer, kan jeg forsikre. Vi hadde faktisk KrFU-Idol på årets vårkonferanse, men det var lite av fenomenet beskrevet i innlegget...

Jeg for min del kan nok styre min entusiasme for Einar Gelius. At Kandidaten, som er ateist, mener at flere prester burde være som ham, er jo tankevekkende i seg selv.. Hmm...

Jeg har for øvrig opplevd lite av dette fenomenet i de kristenkretsene der jeg ferdes.. Kan det være et slags liberalt Oslo-fenomen..? ;-)
Godt vi har Ole Christian Kvarme som biskop... :-)