Sunday, April 1, 2007

Sykling og PMK-kurver

I går la jeg ut på årets første utendørs sykkeltur. Underveis kom jeg av en eller annen grunn til å tenke på produksjonsmulighetskurven, som forkortes PMK. Imidlertid pleier jeg å kalle den PMK-kurven, altså produksjonsmulighetskurven-kurven. Grunnen til det er at jeg synes det høres bedre ut med PMK-kurven enn med PMK-en, og forkortelsen PM-kurven ville derfor passet bedre for meg. Samtidig er det vel noe annet som vanligvis forbindes med forkortelsen PM, og det å si PM-kurven kan dermed få folk til å tenke på helt andre ting. Hva har PM å gjøre med et lands økonomi? Er kvinnenes PM-kurve så viktig for norsk økonomi at hele vår fremtid står og faller på den?
En PM-kurve vil jo være helt ulik produksjonsmulighetskurven. Sannsynligvis vil den ligne mer på en graf over kursen til en svært ustabil aksje enn den buede PMK-kurven, og dermed kan uttrykket skape ytterligere forvirring når jeg tegner opp grafen.
"Er du sikker på at det er slik den skal se ut? Jeg synes den er for rolig og avbalansert?" er spørsmål som lett kan dukke opp. Hva som vil skje hvis jeg tegner den opp for en kvinne som er i PM-fasen tør jeg ikke engang tenke på, det kan være alt fra begeistring til vilje til å kaste meg ned i den dypeste avgrunn.

En annen, og noe mindre sannsynlig, tolkning av uttrykket PM-kurven, er at kurven i seg selv er PM. Men hva skal dette bety da? Dette høres kanskje tvilsomt ut, men det kan jo for eksempel bety at den er skrevet PåMammut, noe som ikke er altfor usannsynlig.

Etter å ha tenkt på dette noen kilometer vendte tankene tilbake til veien - er det jeg eller bakkene som har blitt tyngre i løpet av vinteren? Det må være bakkene, hvis da ikke PMK-kurven har hatt en linje med i spillet, den kan jo være ganske bratt.

2 comments:

Weinberg said...

Du har ikke forvekslet den kvinnelige PMS-kurven med PM-kurven (Prime Minister Curve, altså statsminister-kurven)?

Dersom PMK-kurven (produksjonsmulighetskurve-kurven) er bratt, så heller den i det minste nedover. Vi bruker jo å tegne det bratt for Kina, altså for en arbeidsintensiv økonomi. Sykling er jo ganske arbeidsintensivt. Har du først lært det, så kan du det.

Dure Kmick said...

Nei, jeg har ikke forvekslet noe.

Ja det stemmer den heller nedover, men i mitt tilfelle steg de oppover. Ikke dumt det resonementet.